Qoola Qvinnor blue logo 2

Har du tänkt på att din utsida också är din förpackning?

blog bövik businessblog

Qoola Qvinnor Business Blog

Artikel av Elisabeth Bövik, Dipl. Färg- och stilkonsult, www.colorme.se


Eftersom jag nyligen studerat dräkthistoria vill jag ge en mycket kort historisk återblick varför vi idag klär oss som vi gör när det handlar om formella businessområden. Från 1500 till sekelskiftet ser vi hur män och kvinnor som tillhörde eliten klädde sig mycket exklusivt och dyrbart. Denna förpackning visade nämligen att de tillhörde en priviligierad klass. De var strängt upptagna med affärer och representation behövde inte befatta sig med vanligt kroppsarbete.

En slags kavaj har alltsedan 1600t funnits i den manliga garderoben ex ”le justaucorps” i exklusiva och färgglada material. Men den största förändringen i den borgerliga mannens sätt att klä sig kom under senare delen av 1800t. Då ersattes jackan ”bonjouren/Redingot” av hel kostym d.v.s byxor, väst och kavaj i samma material och i dova färg medan kvinnorna fortsatte att bära sina färgglada kreationer. Man skulle kunna säga att kvinnan var en form av skyltdocka för sin man. Ju dyrare kläder hon bar, desto vackrare inredning de hade i sitt hem desto mer framgångsrik framstod hennes man för omgivningen och det var ju en viktig signal.

Kostymen kom att bli den borgerliga mannens uniform. Från att med prålighet ha visat makt och rikedom blev det nu i det enkla raka snittet och kontrasten mellan det mörka tyget och den vita stärkta kragen som mannen förmedlade sin ställning. Denna förpackning visade en man som var pålitlig, seriös, professionell och allvarsam vilket var egenskaper som hans viktiga arbete krävde. I sina kostymer visade männen även sin grupptillhörighet. Detta plagg visar ännu idag grupptillhörighet och förenar därmed affärsmän ifrån världens alla hörn.

Margaret Thatcher

 


Det var därför inte konstigt att när de första kvinnorna nådde ledande positioner i samhället under 1980 förstod vikten av att klä sig ungefär som männen för att göra sin röst hörd och bli tagen på allvar.
De ansåg att det skulle främja deras karriärer om de anpassade sin egen klädstil efter herrarnas och en helt ny kvinnlig siluett blev synlig i maktens korridorer. Kvinnor i strikta korta frisyrer klädda i kavajer med breda axlar, pennkjolar, blusar och högklackade pumps blev en vanlig syn i storstädernas finanskvarter. Vem minns inte uttrycket knytblusmaffian som skapades när kvinnorna började bära blusar med rosett knuten under hakan á la Margaret Thatcher. Knytblusen blev en kvinnlig maktsymbol precis som slipsen var för mannen. Att bära en sådan accessoar visar nämligen att man har kontroll.

På grund av sociala mediers utbredning är konkurrensen och fokusering på person betydligt större idag än tidigare. Hur vi än klär oss så kommunicerar vår utsida med omvärlden. Ingen bransch är den andra lik men när det gäller formell business är det lika viktiga idag som tidigare att visa sin inre kompetens i lämpligt kroppsspråk och utsida som är sparsmakad och neutral. En sådan förpackning visar att vi är seriösa, pålitliga och tar vårt arbete, våra kollegor, våra kunder på allra största allvar och kan vara direkt avgörande för att vi får den där ordern som vi så väl behöver.


drakt interiorhistoria

Elisabeth Bövik
Dipl. Färg- och stilkonsult
www.colorme.se


Kontakt

Siv Thuresdotter
grundare/vd
Qoola Qvinnor Business  - affärsnätverk i Sverige och Spanien
Firma Qoola Qvinnor Business/godkänd för F-skatt
tel: 0702-919648
siv@qoolaqvinnor.se
Göteborg, Sverige

Qoola Qvinnor Business är ett av Sveriges största affärsnätverk, vi samverkar via digitala mötesplatser och event. Möt oss på sociala webben: