Qoola Qvinnor blue logo 2

Ett gott rykte tar år att bygga upp. Ett dåligt rykte kan uppstå på några timmar.

forelasning 3

Av Eva-Marie Janelo

Akupunktör, föreläsare, författare
Etablerad företagare sedan 1994

www.neosoma.se


Du är den person som har största makten att styra över vilket rykte du kommer att få i omvärlden. Med över tjugo års erfarenhet av eget företagande erbjuder jag här mina fem viktigaste nycklar till hur du bygger upp ditt goda rykte.

 

  1. Nöjda kunder är den största faktorn till framgång. En nöjd kund kommer med högsta sannolikhet att rekommendera dig till andra i sitt nätverk. Premiera gärna nöjda kunder som genererar nya kunder med en liten payback. Mina stamkunder ger jag alltid lite extra. Det kan vara en så enkel sak som att jag ibland skapar en akuttid för dem utanför ordinarie arbetstid. Eller att de får en extra burk liniment efter att de köpt 10 tidigare. Det lilla extra utöver det ordinarie kostar dig inte så mycket men det kan ge dig flerdubbelt tillbaka.

  2. Konkurrent eller samarbetspartner?
    Själv väljer jag att kalla dem som jobbar med likvärdig tjänst för kollegor istället för konkurrenter. Att våga skicka en kund till en kollega när du själv inte har en lucka i kalendern skapar förtroende hos kunden. Min erfarenhet är att både jag och min kollega får ett ännu större förtroende när vi känner oss så trygga i oss själva att vi vågar ta hjälp av varandra. Nu menar jag inte att du ska ge bort alla dina kunder till vem som helst som utger sig för att utöva samma yrke som du. Välj med omsorg de kollegor som har likvärdig bakgrund och tjänst som du så att du verkligen kan stå för att den kollegan kan sin sak.

  3. Fullfölj dina uppdrag.
    Att inte fullfölja dina uppdrag skapar bara en dålig känsla i kunden. Visst finns det kunder som köper en tjänst eller produkt av dig men sedan begär att få mer än vad som från början var uppgjort. Var därför noga med att vid ingången av uppgörelsen tydliggöra vad som ingår i just det uppdraget.  Skulle ni fastna på vägen så ligger det i ditt ansvar att kontakta kunden och ta reda på vilken information som behöver tydliggöras för att du ska kunna slutföra ditt uppdrag. Jag ringer t ex alltid upp en kund som utan förklaring avbokat behandlingstid innan besväret den sökt för har uppnått önskat resultat. Jag tar reda på av vilket skäl avbokningen gjordes. Missnöje med resultatet? Akut förhinder? Dubbelbokning?

  4. Red ut konflikter!
    Jag känner inte en enda företagare som aldrig drabbats av konflikt med en kund eller en kollega. I de allra flesta fall beror konflikten på missförstånd eller på outtalade förväntningar som uteblivit. Våga möta konflikten genom att kontakta den berörda. Be denne berätta för dig hur situationen som uppstått ser ut från deras perspektiv. Min erfarenhet av våga möta en konflikt, även om det känns obehagligt i stunden, i slutänden leder till ökat förtroende. Skulle det vara helt omöjligt att lösa konflikten är det i just ett sådant läge det är viktigt att ha en företagarförsäkring/ansvarsförsäkring som omfattar juridiskt stöd och skadereglering. Det värsta du kan göra är att stoppa huvudet i sanden och tro att konflikten löser sig av sig själv.

  5. Jobba efter god etik. Jobba inom ramarna för din kompetens. Var ärlig. Lova inte mer än vad du vet att du kan hålla. Prata inte illa om andra i din bransch med dina kunder. Kunden hamnar lätt i en obekväm känsla av att få ta del av personliga konflikter. Prata gärna gott om kollegor du samverkar med och de du inte samverkar med låter du helt enkelt bli att prata om.


    Eva-Marie Janelo


    Ny bok

    Red. notis:
    Eva-Marie Janelo är just nu aktuell med sin vegetariska kokbok "Varför krångla till det? Vegetarisk matlagning med hälsan i fokus" 

    Läs mer här!




-------------------------------------------- --------------------------------------------


Kontakt

Siv Thuresdotter
grundare/vd
Qoola Qvinnor Business  - affärsnätverk i Sverige och Spanien
Firma Qoola Qvinnor Business/godkänd för F-skatt
tel: 0702-919648
siv@qoolaqvinnor.se
Göteborg, Sverige

Qoola Qvinnor Business är ett av Sveriges största affärsnätverk, vi samverkar via digitala mötesplatser och event. Möt oss på sociala webben: