Qoola Qvinnor blue logo 2

Pia Anderson tipsar företagare - Så gör du en bra hisspitch!

pia anderson

TEXT: Pia Anderson www.piaanderson.se

Allt du gör och säger – varje dag, året runt – bygger varumärket, och då kan du bara förhålla dig till det på två olika sätt. Antingen bygger du varumärket medvetet eller så låter du det ske omedvetet. Vad väljer du?

 

Varför ska vi anlita dig?

Upplever du att det är priset som avgör? Om det är så kan du vara helt säker på att ditt erbjudande inte skiljer sig från konkurrenternas. I själva verket skiljer ni er åt på en hel rad punkter, men du lyfter inte fram det i säljsamtalet eller i marknadsföringen, därför har kunden bara priset att jämföra med. När kunden frågar ”Varför ska jag välja dig?” Har du då tre goda argument som svarar mot kundens behov i ryggmärgen?

 

Hisspitchen berättar varför

Vet du vad en hisspitch är? Ordet hisspitch kommer ifrån historien om ett möte med drömkunden. Rätt som det är står hen där i samma hiss som du och du har tre våningar på dig att skapa ett så pass stort intresse hos kunden att du får följa med in på en koppkaffe och berätta mer.
Hisspitchen är en ca 30 sek lång presentation av företaget som gör att kunden blir intresserad och vill höra mer. Visst får du ofta frågan, ”Vad jobbar du med?” Många svarar på den frågan genom att presentera sig som egenföretagare, kanske berättar de vad de själv gör. En variant är att berätta hur stort företaget är eller hur det är organiserat. Få svarar med att marknadsföra företaget, det vill säga berätta vad de erbjuder, vem de vänder sig till och varför kunderna ska välja just dem. 


När man väl presenterat företaget kan man som vanligt berätta vad man själv jobbar med. Det är supersmart att svara genom att alltid först marknadsföra företaget. Potentiella kunder finns överallt och inte bara i de sammanhang du först tänker på. Kunder kan finnas i barnens klassrum, runt fotbollsplanen eller i samband med simundervisningen, på din egen träning, hos en granne, någon du träffar på tåget eller på krogen. I alla dessa sammanhang är det effektivt att använda hisspitchen.

Självklart är det hisspitchen du använder i alla säljmöten, nätverksträffar och affärsmingel, men kom ihåg att hisspitchen är ditt unika säljande budskap som du även använder i all marknadsföring. Lyft fram ditt unika säljande budskap/hisspitchen, på mässor, i annonsering, social medier, hemsidan mm.  När alla mediekanaler och säljkanaler lyfter samma budskap är det betydligt enklare att sticka ut och uppmärksammas i bruset.

  

Så här gör du

1. Fånga intresset och uppmärksamheten, gärna med en metafor som gestaltar ditt budskap.

2. Berätta vem (vilken målgrupp) du vänder dig till och visa att du förstår deras problem.

3. Berätta att du har lösningen på problemet.

4. Beskriv varför de ska välja just ditt företag. Tre anledningar som svarar mot målgruppens behov.

5. Ge dem ett tidsbegränsat erbjudande som det är lätt att tacka ja till i stunden.

Ladda ned hisspitchmallen på www.piaanderson.se/hisspitchmall

 

Träna, träna och träna

När du satt hisspitchen i text använder du sedan röstmemo på telefonen. Där kan du spela in din hisspitch om och om igen, tills den sitter på 30 sek och du är nöjd med dig själv. Obs! Träna och träna så den sitter i ryggmärgen. När du känner att du ledsnat och vill byta är det ett tecken på att någon kund kanske äntligen hört och förstått vad du säger. Att du ledsnat på hisspitchen är ett gott tecken på att du är på rätt väg. Fortsätt med samma hisspitch år efter år! Om du har svårt att komma ihåg din egen hisspitch, kan du tänka dig hur svårt det är för kunderna. Hämta hem din hisspitchmall på www.piaanderson.se/hisspitch

 

PIA ANDERSSON VARUMÄRKE

 

 

Bästa hälsningar,
Pia Anderson

_____________________________

-------------------------------------


Kontakt

Siv Thuresdotter
grundare/vd
Qoola Qvinnor Business  - affärsnätverk i Sverige och Spanien
Firma Qoola Qvinnor Business/godkänd för F-skatt
tel: 0702-919648
siv@qoolaqvinnor.se
Göteborg, Sverige

Qoola Qvinnor Business är ett av Sveriges största affärsnätverk, vi samverkar via digitala mötesplatser och event. Möt oss på sociala webben: